9786257993746
566530
https://www.mdallstore.com/boris-vian-tiyatrosu
Boris Vian Tiyatrosu
12.00
Boris Vian (1920-1959) otuz dokuz yıllık yaÅamına roman, oyun ve senaryo yazarlıÄının yanı sıra; Åair, müzisyen-müzik eleÅtirmeni, Åarkı sözü yazarı, ressam ve gazeteci kimliklerini de eklemiÅ, çok yönlü ve oldukça üretken bir sanatçıdır. Ãzellikle 1954 Cezayir SavaÅı'nı ve bir barıÅseveri konu alan Asker KaçaÄı adlı anti-militarist Åarkısı, Vian'ın dünya çapında tanınmasını saÄlarken, kendi ülkesi Fransa'da tepkiler nedeniyle yasaklanmıÅtır. Åarkı özellikle '68 KuÅaÄı'nın da en güçlü argümanlarından biri olmuÅtur.
Sanat yaÅamındaki çok yönlülük, Vian'ın tiyatro oyunlarındaki zenginliÄin de ana damarıdır. Fütürist, Dadaist, Gerçeküstücü yöneliÅlerle beslenen yazarlıÄı, VaroluÅçu ve Absürdist anlayıÅla giderek zenginleÅmiÅtir. Onun tüm bu eÄilimleri ise Alfred Jarry etkisiyle patafizik düÅüncenin ortak paydasında buluÅmuÅtur.
Ezgi Deniz Alpan'ın kaleme aldıÄı bu çalıÅma, Boris Vian'ın yaÅamı ve sanat anlayıÅındaki zenginliÄi onun Türkçeye çevrilmiŠüç oyunuyla ortaya koymayı hedeflemektedir: KasaplıÄın Elkitabı, Generallerin BeÅ Ãayı, Ä°mparatorluk Kuranlar yahut Åümürz. Vian'ın Türkçeye çevrilen ilk oyunu Orhan AydınbaÅ tarafından dilimize kazandırılan Generallerin BeÅ Ãayı'dır. Oyun 1967'de Ulvi Uraz, 1969'da ise DevekuÅu Kabare tarafından sahnelenmiÅtir. YaklaÅık kırk yıl boyunca neredeyse unutulmuÅ olan Vian tiyatrosu, 2008'den itibaren Ayberk Erkay çevirileriyle yeniden gündeme gelmiÅ; ödenekli, özel ve amatör tiyatroların oyun daÄarında epeyce yer edinmiÅtir.
ÃalıÅmanın ilk bölümünde Vian'ın yaÅam öyküsünün ve sanat anlayıÅının geliÅim süreci, önemli kırılma noktaları ayrıntılı bir biçimde anlatılıyor. Ä°kinci bölümde ise yazarın üç oyununun içerik ve biçim özellikleri dramaturgik olarak çözümlenirken, Vian tiyatrosunu oluÅturan tematik ve kurgusal özellikler karÅılaÅtırmalı olarak ele alınıyor. Ãzellikle ahlak, din, savaÅ, aile ve topluma iliÅkin radikal düÅünceleri; bireyi yok eden her türlü hiyerarÅi, otorite ve tahakküm çeÅitlemesinin eleÅtirisi eksen alınarak irdeleniyor.
Bir dönem yakın dostluk kurduÄu Simone de Beauvoir, Boris Vian'ı "aÅırı Åefkatli, açık kalpli, nefretinde de sevgisinde de ateÅli biri" olarak tanımlamıÅtır. DüÅünceleri ve yazarlık tekniÄiyle etkisi giderek artan Boris Vian'ın sevgisinin ve nefretinin kaynaklarını ve sınırlarını oyunları yoluyla tanımak için Ezgi Deniz Alpan'ın bu çalıÅması önemli bir fırsat.
UÄur Akıncı
Sanat yaÅamındaki çok yönlülük, Vian'ın tiyatro oyunlarındaki zenginliÄin de ana damarıdır. Fütürist, Dadaist, Gerçeküstücü yöneliÅlerle beslenen yazarlıÄı, VaroluÅçu ve Absürdist anlayıÅla giderek zenginleÅmiÅtir. Onun tüm bu eÄilimleri ise Alfred Jarry etkisiyle patafizik düÅüncenin ortak paydasında buluÅmuÅtur.
Ezgi Deniz Alpan'ın kaleme aldıÄı bu çalıÅma, Boris Vian'ın yaÅamı ve sanat anlayıÅındaki zenginliÄi onun Türkçeye çevrilmiŠüç oyunuyla ortaya koymayı hedeflemektedir: KasaplıÄın Elkitabı, Generallerin BeÅ Ãayı, Ä°mparatorluk Kuranlar yahut Åümürz. Vian'ın Türkçeye çevrilen ilk oyunu Orhan AydınbaÅ tarafından dilimize kazandırılan Generallerin BeÅ Ãayı'dır. Oyun 1967'de Ulvi Uraz, 1969'da ise DevekuÅu Kabare tarafından sahnelenmiÅtir. YaklaÅık kırk yıl boyunca neredeyse unutulmuÅ olan Vian tiyatrosu, 2008'den itibaren Ayberk Erkay çevirileriyle yeniden gündeme gelmiÅ; ödenekli, özel ve amatör tiyatroların oyun daÄarında epeyce yer edinmiÅtir.
ÃalıÅmanın ilk bölümünde Vian'ın yaÅam öyküsünün ve sanat anlayıÅının geliÅim süreci, önemli kırılma noktaları ayrıntılı bir biçimde anlatılıyor. Ä°kinci bölümde ise yazarın üç oyununun içerik ve biçim özellikleri dramaturgik olarak çözümlenirken, Vian tiyatrosunu oluÅturan tematik ve kurgusal özellikler karÅılaÅtırmalı olarak ele alınıyor. Ãzellikle ahlak, din, savaÅ, aile ve topluma iliÅkin radikal düÅünceleri; bireyi yok eden her türlü hiyerarÅi, otorite ve tahakküm çeÅitlemesinin eleÅtirisi eksen alınarak irdeleniyor.
Bir dönem yakın dostluk kurduÄu Simone de Beauvoir, Boris Vian'ı "aÅırı Åefkatli, açık kalpli, nefretinde de sevgisinde de ateÅli biri" olarak tanımlamıÅtır. DüÅünceleri ve yazarlık tekniÄiyle etkisi giderek artan Boris Vian'ın sevgisinin ve nefretinin kaynaklarını ve sınırlarını oyunları yoluyla tanımak için Ezgi Deniz Alpan'ın bu çalıÅması önemli bir fırsat.
UÄur Akıncı
- Açıklama
- Boris Vian (1920-1959) otuz dokuz yıllık yaÅamına roman, oyun ve senaryo yazarlıÄının yanı sıra; Åair, müzisyen-müzik eleÅtirmeni, Åarkı sözü yazarı, ressam ve gazeteci kimliklerini de eklemiÅ, çok yönlü ve oldukça üretken bir sanatçıdır. Ãzellikle 1954 Cezayir SavaÅı'nı ve bir barıÅseveri konu alan Asker KaçaÄı adlı anti-militarist Åarkısı, Vian'ın dünya çapında tanınmasını saÄlarken, kendi ülkesi Fransa'da tepkiler nedeniyle yasaklanmıÅtır. Åarkı özellikle '68 KuÅaÄı'nın da en güçlü argümanlarından biri olmuÅtur.
Sanat yaÅamındaki çok yönlülük, Vian'ın tiyatro oyunlarındaki zenginliÄin de ana damarıdır. Fütürist, Dadaist, Gerçeküstücü yöneliÅlerle beslenen yazarlıÄı, VaroluÅçu ve Absürdist anlayıÅla giderek zenginleÅmiÅtir. Onun tüm bu eÄilimleri ise Alfred Jarry etkisiyle patafizik düÅüncenin ortak paydasında buluÅmuÅtur.
Ezgi Deniz Alpan'ın kaleme aldıÄı bu çalıÅma, Boris Vian'ın yaÅamı ve sanat anlayıÅındaki zenginliÄi onun Türkçeye çevrilmiŠüç oyunuyla ortaya koymayı hedeflemektedir: KasaplıÄın Elkitabı, Generallerin BeÅ Ãayı, Ä°mparatorluk Kuranlar yahut Åümürz. Vian'ın Türkçeye çevrilen ilk oyunu Orhan AydınbaÅ tarafından dilimize kazandırılan Generallerin BeÅ Ãayı'dır. Oyun 1967'de Ulvi Uraz, 1969'da ise DevekuÅu Kabare tarafından sahnelenmiÅtir. YaklaÅık kırk yıl boyunca neredeyse unutulmuÅ olan Vian tiyatrosu, 2008'den itibaren Ayberk Erkay çevirileriyle yeniden gündeme gelmiÅ; ödenekli, özel ve amatör tiyatroların oyun daÄarında epeyce yer edinmiÅtir.
ÃalıÅmanın ilk bölümünde Vian'ın yaÅam öyküsünün ve sanat anlayıÅının geliÅim süreci, önemli kırılma noktaları ayrıntılı bir biçimde anlatılıyor. Ä°kinci bölümde ise yazarın üç oyununun içerik ve biçim özellikleri dramaturgik olarak çözümlenirken, Vian tiyatrosunu oluÅturan tematik ve kurgusal özellikler karÅılaÅtırmalı olarak ele alınıyor. Ãzellikle ahlak, din, savaÅ, aile ve topluma iliÅkin radikal düÅünceleri; bireyi yok eden her türlü hiyerarÅi, otorite ve tahakküm çeÅitlemesinin eleÅtirisi eksen alınarak irdeleniyor.
Bir dönem yakın dostluk kurduÄu Simone de Beauvoir, Boris Vian'ı "aÅırı Åefkatli, açık kalpli, nefretinde de sevgisinde de ateÅli biri" olarak tanımlamıÅtır. DüÅünceleri ve yazarlık tekniÄiyle etkisi giderek artan Boris Vian'ın sevgisinin ve nefretinin kaynaklarını ve sınırlarını oyunları yoluyla tanımak için Ezgi Deniz Alpan'ın bu çalıÅması önemli bir fırsat.
UÄur AkıncıStok Kodu:9786257993746Boyut:115-160Sayfa Sayısı:114Baskı:1Basım Tarihi:2019-12Kapak Türü:KartonKağıt Türü:2.HamurDili:Türkçe
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.