Müslüman Toplumlarda Tesis Edilen EÄitim Kurumları ve Bunlar İçerisinde Kur'an ÃÄretimini AmaçlayanÄ°slam Tarihi'nin BaÅlangıcından Osmanlı'nın Sonuna Kadar
İndirimli Fiyat :
18,70
9786057557186
552806
https://www.mdallstore.com/ma-1-4sla-1-4man-toplumlarda-tesis-edilen-ea-itim-kurumlara-ve-bunlar-a-a-erisinde-kuran-a-a-retimini-amaa-layan
Müslüman Toplumlarda Tesis Edilen EÄitim Kurumları ve Bunlar İçerisinde Kur'an ÃÄretimini Amaçlayan Ä°slam Tarihi'nin BaÅlangıcından Osmanlı'nın Sonuna Kadar
18.70
Modern çaÄda yeryüzü nasıl global bir köy hâline geldiyse ve beÅeriyet, gün geçtikçe etnik bakımdan püritenliÄini yitirerek melez bir insan tipi ve topluluÄuna dönüÅmeye baÅladıysa kültür ve medeniyetin heterojenliÄi de kendiliÄinden ve zorunlu olarak ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla eÄitim-öÄretim yapılanması (ki ister içinde yer aldıkları müesses nizamın ayrılmaz parçaları olarak resmî ve örgün kurumlar, isterse söz konusu kurulu düzene bir türlü eklemlenemedikleri için yaygın ama gayr-i resmî ve hatta belki illegal oluÅumlar) da bu cihan Åumûllük çerçevesinde deÄerlendirilmelidir.
Müslümanlar ta Hz. Peygamber'den beri varlıÄından bir vesileyle haberdar oldukları ilim, hikmet, marifet, sanat, zanaat vs. alanlardaki bilgi ve beceriyi alıp almama hususunda hissî ve hamasî davranmamıÅlardır. Kendi dıÅlarında geliÅen herhangi bir yeniliÄe yaklaÅımda âidiyet dürtüsünü bir kenara bırakarak- o Åeyi, ne tamamen kabul ne de hepten reddetmiÅlerdir. Olay ve olgunun nasıllıÄına ve niceliÄine göre kimi zaman bütüncül tavır, kimi zaman da parçacı tutum sergilemiÅlerdir. Açıkçası, tümellik ve nesnellikten ziyade tikellik ve öznellik büyük rol oynamıÅtır. Nitekim Ä°slâm tarihinde her iki Åeklin örnekleri çoktur. Zira bu noktada biricik ölçü, marûf ve meÅrû olmaktır. Bu kıstasa uyan uygarlık bulgularını ve ilerleme verilerini benimseme ve sahiplenmede bir mahzur görülmemiÅtir.
Åurası bir gerçektir ki bizzat Allah Rasulü'nün temelini attıÄı, ilk muallimliÄini, müderrisliÄini ve müdürlüÄünü yaptıÄı, bugüne deÄin faaliyetlerini kesintisiz sürdürdüÄü ve dünya durdukça da ayakta kalmaya devam edeceÄine dair hiç kuÅku olmayan en eski ilim tahsil mekânlarından biri Kur'an öÄrenim müesseseleridir. Bu kuruluÅlar, bazen zamanın akıÅına paralel olarak bazen de üstlendikleri misyon itibariyle Dâru'l-Kur'an, Dâru'l-Huffâz ve Dâru'l-Kurrâ isimleriyle adlandırılmıÅlardır. Ancak bunların hepsinin Åu veya bu biçimde ortak hedefi, Kur'an merkezli öÄretim hizmeti sunmaktır.
Ä°Åte elinizde bulunan kitapçık, bu nevi Kur'an mekteplerinin tanıtımına yönelik kısa/öz ama derin/köklü tarihçesini ele almaktadır. Ana hatlarıyla belirtmek icap ederse okuyucularımızın; bu okulların dayanaÄı nedir, geçmiÅte kurulan çeÅitli devletlerin eÄitim yapılanmasındaki konumları nasıldır, müfredat programlarında ne gibi dersler vardır ve bunlar hangi kitaplar takip edilerek okutulur, bura mezunları ne tür meslek/iÅ kollarında istihdam edilir ve son tahlilde bunların bürokratik hiyerarÅideki pozisyonları ile halk nazarındaki itibarları ne durumdadır, gerek bizim ülkemiz gerekse diÄer Ä°slâm memleketleri bünyesindeki muâsır milletler nezdinde bunların muadilleri var mıdır ve nelerdir gibi soruların cevaplarını bu risalede bulabileceklerini tahmin ve ümit ediyoruz.
Müslümanlar ta Hz. Peygamber'den beri varlıÄından bir vesileyle haberdar oldukları ilim, hikmet, marifet, sanat, zanaat vs. alanlardaki bilgi ve beceriyi alıp almama hususunda hissî ve hamasî davranmamıÅlardır. Kendi dıÅlarında geliÅen herhangi bir yeniliÄe yaklaÅımda âidiyet dürtüsünü bir kenara bırakarak- o Åeyi, ne tamamen kabul ne de hepten reddetmiÅlerdir. Olay ve olgunun nasıllıÄına ve niceliÄine göre kimi zaman bütüncül tavır, kimi zaman da parçacı tutum sergilemiÅlerdir. Açıkçası, tümellik ve nesnellikten ziyade tikellik ve öznellik büyük rol oynamıÅtır. Nitekim Ä°slâm tarihinde her iki Åeklin örnekleri çoktur. Zira bu noktada biricik ölçü, marûf ve meÅrû olmaktır. Bu kıstasa uyan uygarlık bulgularını ve ilerleme verilerini benimseme ve sahiplenmede bir mahzur görülmemiÅtir.
Åurası bir gerçektir ki bizzat Allah Rasulü'nün temelini attıÄı, ilk muallimliÄini, müderrisliÄini ve müdürlüÄünü yaptıÄı, bugüne deÄin faaliyetlerini kesintisiz sürdürdüÄü ve dünya durdukça da ayakta kalmaya devam edeceÄine dair hiç kuÅku olmayan en eski ilim tahsil mekânlarından biri Kur'an öÄrenim müesseseleridir. Bu kuruluÅlar, bazen zamanın akıÅına paralel olarak bazen de üstlendikleri misyon itibariyle Dâru'l-Kur'an, Dâru'l-Huffâz ve Dâru'l-Kurrâ isimleriyle adlandırılmıÅlardır. Ancak bunların hepsinin Åu veya bu biçimde ortak hedefi, Kur'an merkezli öÄretim hizmeti sunmaktır.
Ä°Åte elinizde bulunan kitapçık, bu nevi Kur'an mekteplerinin tanıtımına yönelik kısa/öz ama derin/köklü tarihçesini ele almaktadır. Ana hatlarıyla belirtmek icap ederse okuyucularımızın; bu okulların dayanaÄı nedir, geçmiÅte kurulan çeÅitli devletlerin eÄitim yapılanmasındaki konumları nasıldır, müfredat programlarında ne gibi dersler vardır ve bunlar hangi kitaplar takip edilerek okutulur, bura mezunları ne tür meslek/iÅ kollarında istihdam edilir ve son tahlilde bunların bürokratik hiyerarÅideki pozisyonları ile halk nazarındaki itibarları ne durumdadır, gerek bizim ülkemiz gerekse diÄer Ä°slâm memleketleri bünyesindeki muâsır milletler nezdinde bunların muadilleri var mıdır ve nelerdir gibi soruların cevaplarını bu risalede bulabileceklerini tahmin ve ümit ediyoruz.
- Açıklama
- Modern çaÄda yeryüzü nasıl global bir köy hâline geldiyse ve beÅeriyet, gün geçtikçe etnik bakımdan püritenliÄini yitirerek melez bir insan tipi ve topluluÄuna dönüÅmeye baÅladıysa kültür ve medeniyetin heterojenliÄi de kendiliÄinden ve zorunlu olarak ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla eÄitim-öÄretim yapılanması (ki ister içinde yer aldıkları müesses nizamın ayrılmaz parçaları olarak resmî ve örgün kurumlar, isterse söz konusu kurulu düzene bir türlü eklemlenemedikleri için yaygın ama gayr-i resmî ve hatta belki illegal oluÅumlar) da bu cihan Åumûllük çerçevesinde deÄerlendirilmelidir.
Müslümanlar ta Hz. Peygamber'den beri varlıÄından bir vesileyle haberdar oldukları ilim, hikmet, marifet, sanat, zanaat vs. alanlardaki bilgi ve beceriyi alıp almama hususunda hissî ve hamasî davranmamıÅlardır. Kendi dıÅlarında geliÅen herhangi bir yeniliÄe yaklaÅımda âidiyet dürtüsünü bir kenara bırakarak- o Åeyi, ne tamamen kabul ne de hepten reddetmiÅlerdir. Olay ve olgunun nasıllıÄına ve niceliÄine göre kimi zaman bütüncül tavır, kimi zaman da parçacı tutum sergilemiÅlerdir. Açıkçası, tümellik ve nesnellikten ziyade tikellik ve öznellik büyük rol oynamıÅtır. Nitekim Ä°slâm tarihinde her iki Åeklin örnekleri çoktur. Zira bu noktada biricik ölçü, marûf ve meÅrû olmaktır. Bu kıstasa uyan uygarlık bulgularını ve ilerleme verilerini benimseme ve sahiplenmede bir mahzur görülmemiÅtir.
Åurası bir gerçektir ki bizzat Allah Rasulü'nün temelini attıÄı, ilk muallimliÄini, müderrisliÄini ve müdürlüÄünü yaptıÄı, bugüne deÄin faaliyetlerini kesintisiz sürdürdüÄü ve dünya durdukça da ayakta kalmaya devam edeceÄine dair hiç kuÅku olmayan en eski ilim tahsil mekânlarından biri Kur'an öÄrenim müesseseleridir. Bu kuruluÅlar, bazen zamanın akıÅına paralel olarak bazen de üstlendikleri misyon itibariyle Dâru'l-Kur'an, Dâru'l-Huffâz ve Dâru'l-Kurrâ isimleriyle adlandırılmıÅlardır. Ancak bunların hepsinin Åu veya bu biçimde ortak hedefi, Kur'an merkezli öÄretim hizmeti sunmaktır.
Ä°Åte elinizde bulunan kitapçık, bu nevi Kur'an mekteplerinin tanıtımına yönelik kısa/öz ama derin/köklü tarihçesini ele almaktadır. Ana hatlarıyla belirtmek icap ederse okuyucularımızın; bu okulların dayanaÄı nedir, geçmiÅte kurulan çeÅitli devletlerin eÄitim yapılanmasındaki konumları nasıldır, müfredat programlarında ne gibi dersler vardır ve bunlar hangi kitaplar takip edilerek okutulur, bura mezunları ne tür meslek/iÅ kollarında istihdam edilir ve son tahlilde bunların bürokratik hiyerarÅideki pozisyonları ile halk nazarındaki itibarları ne durumdadır, gerek bizim ülkemiz gerekse diÄer Ä°slâm memleketleri bünyesindeki muâsır milletler nezdinde bunların muadilleri var mıdır ve nelerdir gibi soruların cevaplarını bu risalede bulabileceklerini tahmin ve ümit ediyoruz.Stok Kodu:9786057557186Boyut:135-210Sayfa Sayısı:112Baskı:1Basım Tarihi:2019-08Kapak Türü:KartonKağıt Türü:2.HamurDili:Türkçe
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.