9786053513797
555121
https://www.mdallstore.com/zeydi-fa-kha-na-n-gelia-imi-ve-hadi-a-lelhak
Zeydi Fıkhının GeliÅimi ve Hadi-Ä°lelhak
18.75
Åiî mezhepler içerisinde Ehl-i sünnet'e en yakını Zeydiyye mezhebidir. Bunun baÅlıca sebepleri arasındaZeydîlerin diÄer Åiî fırkaların aksine Hz. Ebû Bekir (ö. 13/634) ve Hz. Ãmer (ö. 23/644) konusundaki görüÅleri gelmektedir. Ayrıca Zeydî hukukunun büyük oranda Sünnî mezheplerle benzerlik arz etmesi de önemli bir etkendir. Bununla birlikte Zeydîlerin Hz. Ali'yi (ö. 40/661) sahâbeninen faziletlisi ve imâmete en layık görmelerinin yanı sıra kelâmî konuların pek çoÄunda Mu'tezile ile aynı görüÅü benimsemelerinden dolayı Sünnîler tarafından eleÅtirilmiÅlerdir.
Zeydî fıkhının ilk nüvelerinin-aidiyeti ihtilaflı olmakla birlikte- Zeyd b. Ali'nin(ö. 122/740)el-Mecmû' adlıeseriyle atıldıÄı söylense deZeydî fıkhının oluÅumu Kâsım b. Ä°brâhim er-Ressî (ö. 246/860), Ahmed b. Ä°sa (ö. 247/861), Muhammed Mansûr el-Murâdî (ö. 290/913), Yahya b. Hüseyin (ö. 298/911) ve Ebû Muhammed Hasan b. Ali (ö. 304/917)tarafından gerçekleÅtirilmiÅtir.Zeydiyye içerisinde bu imamların isimlerine nispetle Kâsımiyye, Hâdeviyye, Nâsıriyye ve Mansûriyyegibi Zeydî fıkıh ekolleri kurulmuÅtur. Bunlardan Hâdevîyye fıkhı günümüze kadar varlıÄını sürdüren ve halen müntesipleri bulunan tek Zeydî fıkıh ekolüdür. DiÄer fıkıh ekolleri ise zamanla yok olmuÅtur. Her ne kadar Kâsım er-Ressî'nin fıkıh görüÅleri Hâdevî fıkhı içerisinde devam ettirilmiÅse deKâsım'ın görüÅleri artık ona nispet edilen "Kâsımiyye fıkıh ekolü"nün görüÅleri olmaktan çıkmıÅ, Hâdevî fıkhı ile kaynaÅmıÅtır.Bundan dolayı Zeydî fıkhının oluÅumunda yukarıda isimleri zikredilenimamların gayretleri önemli olmakla birlikte bunlar içerisinde Hâdî-Ä°lelhak lakabıyla bilinen Yahya b. Hüseyin'in ön plana çıktıÄı görülmektedir.
Zeydî fıkhının ilk nüvelerinin-aidiyeti ihtilaflı olmakla birlikte- Zeyd b. Ali'nin(ö. 122/740)el-Mecmû' adlıeseriyle atıldıÄı söylense deZeydî fıkhının oluÅumu Kâsım b. Ä°brâhim er-Ressî (ö. 246/860), Ahmed b. Ä°sa (ö. 247/861), Muhammed Mansûr el-Murâdî (ö. 290/913), Yahya b. Hüseyin (ö. 298/911) ve Ebû Muhammed Hasan b. Ali (ö. 304/917)tarafından gerçekleÅtirilmiÅtir.Zeydiyye içerisinde bu imamların isimlerine nispetle Kâsımiyye, Hâdeviyye, Nâsıriyye ve Mansûriyyegibi Zeydî fıkıh ekolleri kurulmuÅtur. Bunlardan Hâdevîyye fıkhı günümüze kadar varlıÄını sürdüren ve halen müntesipleri bulunan tek Zeydî fıkıh ekolüdür. DiÄer fıkıh ekolleri ise zamanla yok olmuÅtur. Her ne kadar Kâsım er-Ressî'nin fıkıh görüÅleri Hâdevî fıkhı içerisinde devam ettirilmiÅse deKâsım'ın görüÅleri artık ona nispet edilen "Kâsımiyye fıkıh ekolü"nün görüÅleri olmaktan çıkmıÅ, Hâdevî fıkhı ile kaynaÅmıÅtır.Bundan dolayı Zeydî fıkhının oluÅumunda yukarıda isimleri zikredilenimamların gayretleri önemli olmakla birlikte bunlar içerisinde Hâdî-Ä°lelhak lakabıyla bilinen Yahya b. Hüseyin'in ön plana çıktıÄı görülmektedir.
- Açıklama
- Åiî mezhepler içerisinde Ehl-i sünnet'e en yakını Zeydiyye mezhebidir. Bunun baÅlıca sebepleri arasındaZeydîlerin diÄer Åiî fırkaların aksine Hz. Ebû Bekir (ö. 13/634) ve Hz. Ãmer (ö. 23/644) konusundaki görüÅleri gelmektedir. Ayrıca Zeydî hukukunun büyük oranda Sünnî mezheplerle benzerlik arz etmesi de önemli bir etkendir. Bununla birlikte Zeydîlerin Hz. Ali'yi (ö. 40/661) sahâbeninen faziletlisi ve imâmete en layık görmelerinin yanı sıra kelâmî konuların pek çoÄunda Mu'tezile ile aynı görüÅü benimsemelerinden dolayı Sünnîler tarafından eleÅtirilmiÅlerdir.
Zeydî fıkhının ilk nüvelerinin-aidiyeti ihtilaflı olmakla birlikte- Zeyd b. Ali'nin(ö. 122/740)el-Mecmû' adlıeseriyle atıldıÄı söylense deZeydî fıkhının oluÅumu Kâsım b. Ä°brâhim er-Ressî (ö. 246/860), Ahmed b. Ä°sa (ö. 247/861), Muhammed Mansûr el-Murâdî (ö. 290/913), Yahya b. Hüseyin (ö. 298/911) ve Ebû Muhammed Hasan b. Ali (ö. 304/917)tarafından gerçekleÅtirilmiÅtir.Zeydiyye içerisinde bu imamların isimlerine nispetle Kâsımiyye, Hâdeviyye, Nâsıriyye ve Mansûriyyegibi Zeydî fıkıh ekolleri kurulmuÅtur. Bunlardan Hâdevîyye fıkhı günümüze kadar varlıÄını sürdüren ve halen müntesipleri bulunan tek Zeydî fıkıh ekolüdür. DiÄer fıkıh ekolleri ise zamanla yok olmuÅtur. Her ne kadar Kâsım er-Ressî'nin fıkıh görüÅleri Hâdevî fıkhı içerisinde devam ettirilmiÅse deKâsım'ın görüÅleri artık ona nispet edilen "Kâsımiyye fıkıh ekolü"nün görüÅleri olmaktan çıkmıÅ, Hâdevî fıkhı ile kaynaÅmıÅtır.Bundan dolayı Zeydî fıkhının oluÅumunda yukarıda isimleri zikredilenimamların gayretleri önemli olmakla birlikte bunlar içerisinde Hâdî-Ä°lelhak lakabıyla bilinen Yahya b. Hüseyin'in ön plana çıktıÄı görülmektedir.Stok Kodu:9786053513797Boyut:135-210Sayfa Sayısı:280Baskı:1Basım Tarihi:2019-07Kapak Türü:KartonKağıt Türü:2.HamurDili:Türkçe
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.